torstai 4. syyskuuta 2008

Kirjeitä virallisille tahoille I

Marte Povera
Postitie 3f5
Hyvinkää





Sosiaalivirasto, toimeentulotukiasiat
Hyvinkää




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4.9.2008, Hyvinkää

Hyvä sosiaalivirasto,

pyysitte liitettä 1.9.2008 päivättyyn toimeentulotukihakemukseeni. Ikävä kyllä minun täytyy jättää pyydetty liite toimittamatta, en suostu lisäämään käytössänne olevaa dokumenttipinoa enää yhdelläkään paperilla. Voitte siis tehdä minua koskevan päätöksen niiden tietojen nojalla, joita teillä nyt on hallussanne. Päätin silti kirjoittaa teille lyhyesti. Ajattelin sen ensinnäkin jouduttavan päätöksen tekemistä, jos erikseen ilmoitan teille, että kyseinen liite ei ole tulossa kahdenkaan viikon määräajan sisällä. Toiseksi haluan liittää tämän kirjeen toimeentulotukihakemukseeni; se olkoon vakavahenkinen ja vapaamuotoinen pyytämänne liitteen korvaaja.

Nythän on niin, että pyysitte minua toimittamaan tositteet siitä, että olen viimeisen kuukauden sisällä poistunut maasta. Olenhan minä, mutta koska poistuin maasta taiteellisen työskentelyn takia ja onnistuin tekemään sen viime kuun toimeentulotukiosuuteni turvin, en pidä itseäni selvitysvelvollisena. Tiedätte kyllä, että olen työtön; mutta olen ollut poissa maasta työvoimaviranomaisten säätämissä puitteissa. Minun ei siis pitäisi joutua vastaamaan tästä liikkeestäni kenellekään.

Syy poistumiseen oli taiteilijoiden kokoontuminen. Minulla on paljon ystäviä Suomen rajojen ulkopuolella, ja viime vuosikymmenellä olen työskennellyt paljon ruotsalaisten, liettualaisten, unkarilaisten ja ranskalaisten ystävieni kanssa. Meillä oli kokoontuminen salaisessa paikassa, jossa aloimme toteuttaa yhteistä teossarjaa. Tarkoituksemme on saada sitä varten haettua rahoitus, mutta suunnitteluhan meidän täytyy toteuttaa ilman rahoitusta. Haemme kukin henkilökohtaisia avustuksia ja muutamat meistä sitoutuivat hakemaan ryhmälle matka- ja työskentelyavustusta. Haluan korostaa, että mistään sellaisesta en nauttinut kun kävin kutsuttuna taiteilijavieraana viime kuussa erään taiteilijan tätä tarkoitusta varten käyttöönsä saamassa tilassa. Mitään rahallista korvausta en ole saanut mistään.

Tästä näette, että matkani tarkoitus on ollut, kuinka sen nyt sanoisin, työllistävä. Pyrin siis luomaan itselleni sellaiset työskentelymahdollisuudet, että voisin jossain vaiheessa hakea ja saada kansainvälistä projektia varten rahoitusta. Toivon, että te hyvät viranomaiset ette siellä sosiaalitoimistossa turmele mahdollisuuksiani tähän. Ymmärrän kyllä olevani pulassa, jos minua ilmiannellaan tällaisesta matkasta pitkin kuntien ja valtion puljuja. Tiedättehän: Kela päättää evätä, olen entistä riippuvaisempi teistä, sitten jos katsotte, etten täytä jotain ehtojanne, leikkaatte 40% minulta ja niin edelleen. Sittenhän olen pulassa ja te ajatte minut tulottomaksi vaikka juuri yritän etsiä itselleni tuloja ja työtä.

Joten pyydän teitä, käyttäkää harkintaanne ja tehkää tavallinen päätös. Olemme toistemme kanssa tekemisissä väliaikaisesti, niin toivon, ja sujukoon yhteistyömme. Jos minä saan työskentelyolosuhteeni kuntoon, en tule teiltä mitään tarvitsemaan.

Kunnioittaen,
Marte Povera

Ei kommentteja: