tiistai 9. syyskuuta 2008

Rakkauskirjeitä II

Aila Simola
Päärmetie 3 f 56
Vantaa




Jaakop Nikkinen
38025 Ehtoo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jaakop, ajattelin että oikeastaan kuka tahansa osaa kirjoittaa rakkauskirjeen. Jos vain kynä pysyy kädessä ja löytää muutaman sanan, joilla kertoa miten suunnattomasti, miten kovasti välittää ja kaipaa. Olen kuitenkin varma siitä, että en pysty sanoin sanomaan miten tärkeäksi sinä olet minulle tullut.

Oli tarkoitus kirjoittaa samalla matkajärjestelyistä. Että ehtisit oikealle junalle minua vastaan sitten, mutta laitan niistä asioista erillisen viestin. On kurjaa turmella rakkauskirje aikatauluilla, vaikka juuri ne minuutit osoittaisivat tapaamisen ja sen varman tulevaisuuden, jonka rakkaus olettaa mutta jota se silti odottaa hengitystään pidätellen - se tietää: voi tapahtua mitä vaan.

Niinkuin minä kammoankin tulevaa, alkanutta syksyä edellisten syksyjen perusteella, niin minä silti näen sen valoisampana kuin aikaisemmin. Minä mietin kuin höperö meidän tulevaa jouluamme, vaikka minulla ei ole syytä olettaa, että meitä enää silloin olisi tai että edes olisimme yhdessä jouluna. Tottahan meidän ikäisillämme on jo omat rutiinit, mahdammeko niitä koskaan yhdistää ja muutella meidän rutiineiksemme. Minun vuosittainen rutiinini on ollut matkustaa jouluisin Italiaan, kosteaan ja sumuiseen ilmaan. Miten syvä on kukkuloiden hiljaisuus Firenzen yllä joulunaikaan ja miten värikäs on pienten katujen ostosparatiisi. Ajattelen aina olevani se Sylvian joululaulun kerttunen, sitruunapuissa, laulamassa sypressien usvassa. Mutta ehkä tänä jouluna menen sinne kuten ennenkin, ehkä menemme yhdessä, ehkä olemme täällä. Ehkä Sylvian ei tarvitse lentää tänä jouluna.

Mutta sitä ennen meillä on pitkä syksymme, ja tapaamisemme, joita odotan. Olen hyvin, hyvin ihastunut sinuun, ja se taitaa olla tässäkin rakkauskirjeessä pääsanoma, muulla ei ole niin merkitystä; enintään lujittajina, jotta tuntisit minut paremmin, jotta rakastaisit edelleen.

Sinun Aila.

Ei kommentteja: